F1 banden uitleg

Banden in de F1

Banden in de F1: Alles wat je moet weten over deze belangrijke racecomponent. Van kleuren tot eigenschappen – een diepgaande blik op banden in de Formule 1. Iedere race spelen banden een cruciale rol. Maar wat is nu precies het verhaal achter het rubber in de F1? In dit artikel zullen we alle essentiële informatie bespreken over deze belangrijke racecomponent.

Pirelli wilde in het seizoen van 2023 beginnen met een evolutie van het rubber dat een jaar gebruikt werd. De sport ging haar tweede jaar in met 18-inch banden en ditmaal moest er flink getest met de nieuwe generatie Formule 1-auto’s, om de klachten van het jaar ervoor te verhelpen.

F1 banden

Kleuren op F1 banden

Tijdens een Formule 1-race zullen de gekleurde strepen op de banden u niet ontgaan zijn. Deze kunnen variëren van wit en geel tot rood en in slechte weersomstandigheden zelfs groen of blauw. Pirelli, als enige leverancier van banden in de F1, heeft deze kleuren bedacht om het voor tv-kijkers duidelijk te maken welke compound de coureurs gebruiken. Het is namelijk belangrijk om te weten dat alle banden, hoewel ze allemaal zwart en rond zijn, niet gelijk zijn aan elkaar. Bij elke Grand Prix worden er drie soorten compounds gebruikt: de meest zachte heeft een rode streep, de hardste is wit en de gele kleur ligt daartussenin. Dit wordt ook wel aangeduid als de ‘medium’ band in F1-terminologie.

Pirelli F1 banden

Sinds enkele jaren is het gebruikelijk dat banden in de Formule 1 altijd wit, geel of rood zijn. Voorheen had Pirelli echter een uitgebreidere reeks aan banden beschikbaar, die elk hun eigen kleur hadden als herkenning. Deze reeks bestond uit de Hypersoft (roze), Ultrasoft (paars), Supersoft (rood), Soft (geel), Medium (wit), Hard (blauw) en Superhard (oranje). Hoewel deze benamingen creatief bedacht waren en elke band een unieke ontwikkeling vertegenwoordigde, was het voor kijkers van de Formule 1 niet meer bij te houden. Op verschillende circuits kon namelijk een andere band als zachtste of juist hardste compound gelden, afhankelijk van welke bandensoort Pirelli had meegenomen naar die specifieke race. Aangezien Pirelli standaard slechts drie soorten banden meebracht per race, waren de vele kleuren simpelweg te veel om te onthouden.

Compound van F1 banden

Momenteel bestaan er nog altijd meer dan drie soorten banden. Echter, deze diversiteit is niet zichtbaar voor de televisiekijkers. Pirelli biedt vijf verschillende soorten banden aan en selecteert voor elk circuit de drie meest geschikte compounds. De zachtste van deze drie wordt vervolgens gemarkeerd met een rode kleur. Het is van belang om te weten dat de drie kleuren elk hun eigen specifieke eigenschappen hebben.

  • De rode band is de zachtste variant, ook wel bekend als de ‘soft’ band. Hoewel deze band het hardst kan worden bereden, slijt hij ook het snelst. Dit maakt hem ideaal voor snelle rondes tijdens de kwalificatie.
  • De gele band zit tussen rood en wit in wat betreft snelheid en slijtage. Deze medium band wordt doorgaans gebruikt in iedere race, soms zelfs al tijdens de kwalificatie.
  • De witte band daarentegen is de hardste van de drie. Hoewel je op rode en gele banden een sneller rondje kunt rijden, biedt de witte band juist de mogelijkheid om langer door te blijven rijden. Dit maakt hem uitstekend geschikt voor zware races.

Reglementen F1 banden

In de reglementen van de F1 is vastgelegd dat elke coureur tijdens de race verplicht is om minimaal twee verschillende soorten banden te gebruiken. Daarnaast geldt er een regel voor coureurs die zich in de top tien hebben gekwalificeerd: zij moeten tijdens de race starten op dezelfde banden waarmee ze hun snelste tijd in Q2 (het tweede deel van de kwalificatie) hebben neergezet. Dit betekent dat teams zoals Red Bull Racing en Mercedes soms ervoor kiezen om in Q2 met iets hardere banden te rijden, in de hoop om zo door te gaan naar het laatste deel van de kwalificatie en vervolgens op deze hardere banden te starten in de race. Dit kan namelijk een strategisch voordeel opleveren, aangezien er dan minder vaak gestopt hoeft te worden voor een bandenwissel. 

Vervolgens zijn er ook nog twee speciale gevallen waarbij andere banden gebruikt worden: de banden voor een natte baan. Als het geregend heeft, zullen er blauwe en groene wangbanden uit de garage gehaald worden. Deze banden hebben extra profiel wat ervoor zorgt dat het water op de baan beter afgevoerd kan worden. De blauwe banden staan bekend als ‘full wets’ en zijn extreem geschikt voor regenachtige omstandigheden, zoals bijvoorbeeld tijdens de F1 Grand Prix van België eerder dit jaar welke volledig verregende. In minder hevige regenval, zoals bijvoorbeeld in Turkije dit jaar, worden de groene ‘intermediates’ onder de auto’s geplaatst.

F1 banden leveranciers

Dit jaar zijn alle banden in de Formule 1, ongeacht hun kleur, afkomstig van Pirelli. Sinds 2011 is dit Italiaanse bedrijf de enige leverancier van banden voor de Formule 1. Voorheen waren er verschillende merken actief als leveranciers, waaronder Bridgestone, Michelin en Goodyear. Tussen 2001 en 2006 werkten Bridgestone en Michelin samen als bandenleveranciers in de Formule 1, waarbij teams vrij waren om een contract af te sluiten met een van beide partijen. Er ontstond aanzienlijke rivaliteit in de bandenindustrie als gevolg van concurrentie, wat resulteerde in aanzienlijke kosten. Het is overeengekomen dat er momenteel geen tweede leverancier van banden zal worden toegevoegd en dat de specificaties en omvang van de banden zullen worden bepaald door middel van overleg tussen Pirelli en de FIA.