F1 coureurs
Max Verstappen
Max Verstappen, geboren als Maxmillian en rijd naar zijn aard (op de Max!), is de jongste coureur ooit in de Formule 1. Op slechts 17-jarige leeftijd duwde Verstappen zijn auto, zijn rivalen en de records van de sport tot het uiterste. De Nederlander met het hart van een leeuw greep in de Toro Rosso – en later ook bij Red Bull – de stier bij de horens met zijn instinctieve rijstijl. Al snel werd deze jongste puntenpakker in F1 ook de jongste racewinnaar ooit – op 18-jarige leeftijd en 228 dagen – met een opportunistische maar gecontroleerde rit bij zijn debuut voor Red Bull in Barcelona 2016. Als echte wiel-aan-wiel racer liet hij opnieuw van zich spreken door een indrukwekkende race vanuit het achterveld naar het podium te rijden op een verraderlijk nat circuit in Brazilië. Verstappen’s no-nonsense houding en harde verdediging hebben hem soms in ook kritiek opgeleverd bij zijn collega’s en werkgevers. Maar de fouten die hij aanvankelijk maakten toonden ook zijn potentieel. Inmiddels hebben deze fouten plaats gemaakt voor volwassenheid, terwijl het bravoure en energie die hem tot een sensationeel talent maken behouden zijn gebleven. Max Verstappen is een succesvolle F1 coureur met vele overwinningen en records achter zijn naam. Tevens kroonde hij zich in 2023 voor het derde jaar op rij Wereldkampioen F1.
In 2021 behaalde hij zijn allereerste Formule 1-wereldkampioenschap na een legendarische, beslissende confrontatie met Lewis Hamilton in de laatste ronde. Dit werd opgevolgd door een krachtige titelverdediging in 2022 en een epische derde opeenvolgende kampioenschapsoverwinning met maar liefst 19 overwinningen uit 23 Grands Prix. De zoon van voormalig Formule 1-coureur Jos Verstappen en snelle karter Sophie Kumpen heeft racen in zijn genen zitten. Ondanks dat hij bij zijn vader uit huis is gegaan om te gaan wonen in Monaco, blijft Verstappen nauw verbonden met zijn familie. Hoewel hij niet bang is om zijn mening te uiten, kan hij nog steeds verrassend verlegen zijn. Op slechts 24-jarige leeftijd werd Verstappen de eerste Nederlandse wereldkampioen en de verwachtingen voor deze jonge ster van de volgende generatie liggen dan ook hoog – maar met Verstappen lijkt er geen grens te staan aan wat hij kan bereiken. Ben je op zoek naar Verstapen Fan artikelen? Kijk dan even hier!
Sergio Perez
Hij is de vechter met een zachte aanpak uit het land van de Lucha Libre. Perez’s reputatie in F1 is opgebouwd uit tegenstrijdige benaderingen van Grand Prix-racen. Aan de ene kant is hij een pittige tegenstander die zich door het veld worstelt en in de punten terechtkomt. Nooit bang om wat pit toe te voegen aan zijn on-track ontmoetingen, zelfs zijn teamgenoten ontkomen niet altijd aan de hitte van de Mexicaan. Aan de andere kant is Perez een soepele operator, een meester in het managen van banden om extra prestaties te halen en hem de overhand te geven op strategie. Een favoriet op de grid na zijn tijd bij Sauber, McLaren, Force India en Racing Point, Perez is uitgegroeid tot een analytische racer en teamspeler. Een trotse landgenoot, de Guadalajara schutter heeft meer punten verzameld dan welke andere Mexicaan dan ook in de geschiedenis van F1. In Sakhir 2020 evenaarde hij ook held en landgenoot Pedro Rodriguez door als eerste over de finishvlag te komen – een prestatie die hem een plaats opleverde bij titelkandidaten Red Bull. Daar leverde hij input voor het team met zijn ervaring en tactisch denken.
Als trotse landgenoot heeft de Guadalajara gunslinger meer punten verzameld dan enig andere Mexicaan in de geschiedenis van de Formule 1. In Sakhir 2020 evenaarde hij ook zijn held en landgenoot Pedro Rodriguez door als eerste de geblokte vlag te halen – een prestatie die hem uiteindelijk een zitje opleverde bij titelkandidaat Red Bull. Daar vervulde hij een ondersteunende rol tijdens Max Verstappen’s kampioenschap winnende campagnes in 2021/22/23, terwijl hij ook nog eens vijf overwinningen aan zijn persoonlijke score toevoegde. Zijn eigen kampioenschapsstrijd is niet gegarandeerd, zeker niet met Verstappen als teamgenoot, maar Perez werkt hard en racet met zijn hart.
Lewis Hamilton
“Nog altijd rijst hij op’ – dit zijn de woorden die trots prijken op de achterkant van Lewis Hamilton’s helm en getatoeëerd zijn over zijn schouders. Sinds hij in 2007 alle verwachtingen overtrof met een van de meest indrukwekkende prestaties voor een rookie in de geschiedenis van F1, heeft hij maar één ding gedaan: naar de top gestegen. Hij staat nu bovenaan de lijst met meeste pole posities aller tijden, voor niemand minder dan zijn held Ayrton Senna. Ook heeft hij het recordaantal zeges van de onnavolgbare Michael Schumacher overtroffen en is hij nu net als deze legendarische Duitser zevenvoudig wereldkampioen. Is hij daarmee officieel the Greatest of All Time? Weinigen zouden beweren dat hij niet in die discussie thuishoort.
Lewis’s statistieken worden door geen enkele coureur geëvenaard. Hij heeft het record voor meeste pole startposities (103), gewonnen races (103), geleid van start tot finish (23) en meeste kampioenschappen (7) in handen, meer dan elke andere F1-coureur. Sommigen beweren dat Lewis’ succes volledig te danken is aan het rijden in de snelste auto in de Formule 1. Hoewel dit zeker heeft bijgedragen, hebben zijn teamgenoten bij Mercedes niet dezelfde successen behaald. Daarnaast heeft Lewis ook in lagere raceklassen, waarin alle auto’s gelijkwaardig waren, nog steeds records gebroken.
Bovendien heeft Hamilton dit alles bereikt op zijn eigen manier: door zijn onvermoeibare snelheid te combineren met een weigering om zich te conformeren aan stereotypen over hoe een coureur zou moeten denken, kleden of gedragen. Mr Statement kun je hem ook wel noemen. Alles wat niks met racen te maken heeft brengt hij in de media. Voor hem is het een roep om respect. Voor sommige F1 fans is het een doorn in het oog. Respect moet je verdienen in F1, maar Hamilton – nu bekend als Lewis Hamilton – heeft het verdiend van al zijn collega’s. Waarom? Omdat zij weten dat ongeacht welke baan, weersomstandigheden of situatie, wanneer zijn vizier naar beneden gaat en de lichten uitgaan, het is Hammertime”.
George Russell
Hij is de coureur met het motto: “Bij twijfel, vol gas gaan”. George Russell heeft hieraan vastgehouden gedurende zijn hele Formule 1-carrière tot nu toe, waar hij zijn ervaren teamgenoot Robert Kubica heeft weten te overtreffen in alle 21 Grands Prix van zijn debuutseizoen. Hij bracht Williams terug naar het podium in 2021 en behaalde zijn eerste raceoverwinning met Mercedes in 2022. Deze uitstekende basissnelheid heeft Russell goed gediend tijdens zijn weg naar de Formule 1-titels. De Brit stormde naar het GP3-kampioenschap in 2017 en leverde onder immense druk ook de Formule 2-titel van 2018 af. Mercedes, die zijn potentieel opmerkte, haalde hem binnen bij hun junior programma in 2017, toen Russell al een DTM-contract op tafel had liggen. Hij vergaarde meer ervaring door middel van trainingssessies bij Force India en tests voor de Zilverpijlen voordat hij zijn racestoeltje bij Williams met een Mercedes-motor bemachtigde. Zijn weigering om ruimte toe te geven aan rivalen – en toewijding aan een lastige inhaalactie – vormt de basis van Russell’s winnaarsmentaliteit. En dankzij deze prestaties werd hij opgeroepen om Lewis Hamilton te vervangen voor eenmalig optreden in de Mercedes tijdens Sakhir 2020, toen de regerend kampioen werd getroffen door Covid-19.
Dit sterke optreden zag Russell slechts 0,026 seconde achter pole position eindigen en vervolgens Mercedes-stalgenoot Valtteri Bottas verslaan. Alleen door een mislukte pitstop en een hartverscheurende late lekke band werd hem zijn eerste overwinning als opkomende super-sub door de neus geboord. In 2021 hield hij zich gedeisd bij Williams en behaalde zijn eerste punten en podium, terwijl hij altijd gefocust bleef op de grotere prijs. Na bewezen te hebben hard te werken en een vastberaden talent te zijn, kwam die prijs in de vorm van een kans om zijn landgenoot en zevenvoudig kampioen Hamilton aan te gaan in identiek materiaal. Het was een kans die Russell met veel plezier heeft aangegrepen, en hij behaalde zijn eerste F1-overwinning – en de enige overwinning voor Mercedes in 2022 – in Brazilië. Het seizoen van 2023 bleek moeilijker, maar als de Zilveren Pijlen zich kunnen herstellen en hem voorzien van een echt competitieve auto, dan lonkt zeker een titelstrijd. Een enorme uitdaging, maar zoals altijd zal ‘Russell the Rocket’ tot het uiterste gaan.
Fernando Alonso
“Michael Schumacher stond in de vroege jaren 2000 onbetwist aan de top van de Formule 1, waarbij hij op ongekende wijze overwinningen en kampioenschappen verzamelde. Het zou een bijzonder persoon vergen om deze legendarische Ferrari-coureur van zijn troon te stoten – en dat het Fernando Alonso was die dit deed, zegt alles wat je moet weten over de Spanjaard. Vastberaden competitief, schroomt Alonso niet om zijn talent hoog in te schatten, met een beoordeling van 9/10 “in alles”. Weinigen die bekend zijn met hem zouden het oneens zijn, gezien zijn prestaties in de F1 gekenmerkt worden door razendsnelle snelheid, briljant strategisch denken, voorbeeldig racetalent, een scherp oog voor detail en een onverbiddelijke vastberadenheid om te winnen.” Een recordbrekende coureur in zijn vroege dagen, hij was – op een bepaald moment – de jongste polesitter, racewinnaar, wereldkampioen en dubbel wereldkampioen in de Formule 1 terwijl hij successen behaalde met het Renault team. Zelfs Alonso kon die verbazingwekkende reeks niet voortzetten in zijn latere carrière, ondanks periodes bij McLaren en Ferrari. Na twee jaar afwezigheid van de Formule 1 – en met twee Le Mans-overwinningen op zak – keerde Alonso terug bij Alpine in 2021. Zijn snelheid en vastberadenheid waren nog steeds onverminderd en hij stond dat jaar weer op het podium. Echter, door slechte betrouwbaarheid en het ontbreken van een lange termijn contract koos hij het volgende seizoen voor een andere team. “Na acht podiumplaatsen in zijn eerste seizoen bij Aston Martin, hoopt Alonso nu dat hij met het groene team eindelijk terug kan keren naar de winnende manier, aangezien hij nog onafgemaakte zaken heeft met de F1.”
Lance Stroll
Er is geen sprake van “teveel te snel” voor Stroll, een sensationele tiener met een voorliefde voor nat weer. Als één van de populaire jongeren op het circuit werd Stroll kort na zijn 18e verjaardag gepresenteerd door Williams – voordat hij zijn middelbare school had afgemaakt en zijn rijbewijs had gehaald. Stroll was bloedserieus in zijn debuutseizoen in 2017 en vestigde records onderweg. Als opportunistische coureur sprong hij op het podium in Baku, als jongste nieuwkomer ooit. Als zoon van een welvarende ondernemer is Stroll gewend aan een luxeleven, maar nu weet hij dat de champagne nog zoeter smaakt op het erepodium. En toen hij in Monza de stortbuien trotseerde, werd hij de jongste coureur ooit die vanaf de eerste startrij mocht vertrekken. Een vastberaden starter, de Canadees houdt ervan om tijdens de openingsronde posities te veroveren en door te vechten tot aan het behalen van punten. Stroll heeft het potentieel om een langdurige rol te spelen in de Formule 1 – zoals duidelijk geïllustreerd door zijn eerste pole position en nog twee podiumplaatsen in 2020. Nadat zijn vader Lawrence de consortium leidde die halverwege het seizoen van 2018 Force India overnam en het vervolgens transformeerde van Racing Point naar Aston Martin voor 2021, zijn ze nu beiden in een veelbelovende positie. Zelfs als het regent, kan Stroll blijven presteren aan de top van het veld.
Charles Leclerc
Geboren in het idyllische Middellandse Zeegebied van Monaco, arriveerde Leclerc in de F1 met een overweldigend hoge verwachting. Ongeëvenaard op weg naar de GP3 en Formula 2 kampioenschappen, toonde hij een schitterende reeks vaardigheden van verbluffende pole positions tot overtuigende overwinningen – zelfs toen zijn auto twee keer in brand vloog op Silverstone – en een vermogen om zich een weg te banen door het veld. Het winnen van opeenvolgende kampioenschappen leerde Leclerc ook hoe hij met druk om moest gaan, nog een nuttig instrument in de grote vijver van Formule 1 racen. In 2018 betrad Leclerc met grote ambitie het F1-circuit, waarbij hij op zaterdagen blijk gaf van explosieve snelheid en op zondagen briljant racete. Hij wist zijn Sauber voorbij zijn grenzen te brengen en verdiende daarmee een onschatbare racestoel bij Ferrari voor 2019. Hiermee treedt hij in de voetsporen van de laatste wereldkampioen van het team, Kimi Raikkonen. Hij zette direct de kat tussen de symbolische duiven, onbevreesd om zij aan zij te racen met gevestigd nummer één, Sebastian Vettel. Een eerste F1-overwinning op Spa werd een week later gevolgd door een andere op het heilige thuisgrond van Ferrari, Monza. De tifosi hadden een nieuwe held gevonden – die vervolgens als eerste man Vettel wist te overschaduwen gedurende een seizoen bij Scuderia, wat hij het jaar daarna opnieuw deed in overweldigende stijl.
In 2020 en ’21 leverden de seizoenen weinig op voor Ferrari, maar Leclerc hield vol om in 2022 uit te groeien tot een echte titelkandidaat. Met drie overwinningen, 11 podiumplaatsen en negen pole posities was hij de enige man die constant de strijd kon aangaan met kampioen Max Verstappen – een prestatie die hij en het team van Scuderia helaas niet konden herhalen in 2023. Wanneer uit de auto stapt, is Leclerc bescheiden en bedachtzaam – maar dan is hij bezig met een zeer persoonlijke missie. Dit opwindende jonge talent racet namelijk ter nagedachtenis aan zijn overleden vader Herve en zijn vriend en mentor Jules Bianchi, de Formule 1-coureur die in 2015 overleed. Op basis van wat we tot nu toe hebben gezien, vervult hij beiden met trots.
Carlos Sainz
Hij is de stierenvechter uit Madrid afkomstig uit een koninklijke racefamilie. Nadat hij in 2015 samen met Max Verstappen bij Toro Rosso in de F1 arena stapte, liet Sainz al snel zijn vechtersmentaliteit zien. Een vastberaden racer die het uiterste van zijn auto vraagt terwijl hij zich door het veld haast. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Sainz de bijnaam “Chilli” heeft verdiend. De Spanjaard onderscheidt zich niet alleen door zijn intelligentie, maar ook door zijn instinctieve aanpak van racen, waarmee hij keer op keer punten scoort. Zijn kalme temperament volgt hem ook buiten de baan, waar hij onverstoorbaar blijft onder de druk die gepaard gaat met het nastreven van een succesvolle Formule 1-carrière met een beroemde achternaam. Sainz is de zoon van tweevoudig wereldkampioen rally, die dezelfde naam draagt als hijzelf. Hij heeft enkele van zijn vaders rijvaardigheden naar het F1-circuit gebracht – junior houdt duidelijk wel van een smakelijke portie slippen tijdens het rijden.
Nadat hij in de beroemde voetsporen van zijn vader was getreden, had Sainz grote race-schoenen te vullen – eerst bij McLaren waar hij zijn jeugdheld Fernando Alonso verving, en nu bij Ferrari, in de stoel die voorheen bezet werd door Sebastian Vettel. Het is nooit gemakkelijk om te leven in de schaduw van sportgiganten, maar Sainz heeft de drive en mentaliteit laten zien om ermee om te gaan – hij heeft een Grand Prix-overwinning behaald in beide seizoenen bij zijn Scuderia tot nu toe. (Vamos) Laten we gaan!
Lando Norris
Hoewel Lando Norris mogelijk niet vernoemd is naar Star Wars rebel Lando Calrissian – zijn moeder vond de naam gewoon mooi – heeft hij wel veel talent en strijdlust. McLaren had deze Britse tiener twee jaar lang in hun bestanden staan voordat ze hem in 2019 snel lieten doorstromen naar de F1-sterrenhemel. Met een indrukwekkende prestatie in zijn juniorcarrière, waarin hij vaak vanaf pole position startte en spannende gevechten op het circuit aanging, stelde Norris hen niet teleur. Samen met de zeer gewaardeerde – en veel meer ervaren – Carlos Sainz, was zijn debuutseizoen indrukwekkend. Norris wist de Spanjaard te verslaan in hun onderlinge kwalificatieduels, behaalde 11 keer punten en miste nipt een plaats in de top-10 van het kampioenschap.
In 2020 behaalde hij zijn eerste podium, gevolgd door nog meer in de twee daaropvolgende seizoenen. Hij miste nipt een overwinning in Rusland 2021 en toonde daarmee zijn dominantie over zijn meer ervaren teamgenoot, Daniel Ricciardo. Hiermee heeft hij zich stevig gevestigd in de topklasse van de Formule 1. Op de baan is Norris een opwindend talent, maar buiten de baan straalt hij bescheiden charme uit en laat hij zijn artistieke kant zien door zijn eigen race-uitrusting te ontwerpen en te schilderen als hobby. Voor de toekomst ligt de focus op het combineren van kunstzinnigheid en ambitie op de baan, terwijl McLaren vertrouwt op de belofte van jeugd om weer naar de top te brengen. Norris hoopt dat de neerwaartse kracht hem ten goede zal komen.
Oscar Piastri
Geboren in Melbourne, slechts een steenworp afstand van de locatie van de Australische Grand Prix, werden de dromen van een jonge Oscar Piastri om ooit te racen in de Formule 1 aangewakkerd door de sterrenrijders van de sport die rondraasden op zijn lokale straten, beter bekend als Albert Park. Maar het zou enorme toewijding en opoffering vergen om die droom werkelijkheid te laten worden. Een verhuizing naar Europa – gemaakt door onder andere landgenoten Mark Webber en Daniel Ricciardo voor hem – was de enige manier om tegen de besten te concurreren en de aandacht te trekken van besluitvormers uit de sportwereld. Na zijn succes op het Australische kartcircuit, gebruikte Piastri dit als springplank om verder te leren in kampioenschappen door heel Europa. Op 15-jarige leeftijd maakte hij zijn eerste kennismaking met eenzitter racen, waarbij twee podiumplekken in F4 UAE een voorbode waren van wat er nog komen zou. Vanaf dat moment stroomde het succes binnen. Britse F4 runner-up. Formula Renault kampioen. F3 kampioen. F2 kampioen (met meer dan 50 punten voorsprong). Piastri klom niet simpelweg de junior single-seater ladder op, hij stormde erlangs om luid op de deur van de F1 te kloppen. “De prestaties van Piastri waren dermate indrukwekkend dat twee Formule 1-teams streden om zijn diensten voor 2023, wat een nieuwe dimensie toevoegde aan de coureursmarkt en de zogenaamde ‘gekke periode’. Uiteindelijk ging McLaren, in plaats van hun trouwe sponsor Alpine, er met de overwinning vandoor en hun rookie betaalde dit ruimschoots terug door in zijn indrukwekkende debuutseizoen twee podiumplaatsen te behalen.”
Pierre Gasly
Als er één man is die weet hoe groot de achtbaan van een Formule 1-coureur kan zijn, dan is het wel Pierre Gasly! De Franse piloot, bekend als de “vliegende Fransman”, werd in 2017 opgeroepen om zijn debuut te maken in Maleisië ter vervanging van Daniil Kvyat. Na zijn capaciteiten te hebben bewezen, werd hij het volgende jaar benoemd tot Toro Rosso coureur. Na nog eens 21 races in zijn prille carrière te hebben gereden, maakte Gasly opnieuw een promotie – dit keer als vervanger van Red Bull topper Daniel Ricciardo. Gasly leek een talent te hebben om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn – een kwaliteit die even handig is op het circuit. Verscheidene indrukwekkende prestaties in 2018 voor Toro Rosso – waaronder een schitterende vierde plaats in Bahrein – lieten spannende beloftes zien voor wat hij met het ‘A’-team zou kunnen doen in 2019.
Helaas verscheen die belofte alleen in vlagen – en hij leed al snel onder ongunstige vergelijkingen met zijn superster-teamgenoot Max Verstappen. Zoveel zelfs dat na de zomerstop, hij terug werd gestuurd naar Toro Rosso, terwijl een andere jonge opkomende coureur – Alex Albon – een kans kreeg in de ‘senior’ Red Bull stoel. Gasly kwam echter sterker terug dan ooit tevoren, zoals alleen hij dat kan. In de resterende negen races van het seizoen scoorde hij bijna net zoveel punten als zijn teamgenoot Kvyat in het gehele jaar – en behaalde zijn beste race resultaat tot nu toe met een prachtige tweede plaats in Brazilië. Deze opwaartse lijn zette zich voort in 2020, met als hoogtepunt een emotionele eerste overwinning op de Italiaanse thuisrace van het team dat toen AlphaTauri heette. En ook in 2021 hield Gasly dit niveau vast, met een podiumplaats en maar liefst 110 van de 142 punten voor het team. “Toen de vooruitgang van AlphaTauri in 2022 stagneerde, besloot Gasly dat het tijd was voor verandering – in de vorm van het Franse team Alpine, met landgenoot – en oude rivaal – Esteban Ocon als teamgenoot. De vraag is nu of hij zijn momentum kan terugwinnen en zichzelf opnieuw kan profileren voor een kans in de F1-top.”
Esteban Ocon
Als er één woord is dat de carrière van Esteban Ocon domineert, is het ‘opoffering’. Toen hij nog maar een veelbelovende karter was, verkochten de ouders van Ocon hun huis, stelden ze hun werk uit en begonnen ze een leven op de weg, wonend in een caravan en reizend van circuit naar circuit om de carrière van hun zoon te ondersteunen. Het was een opoffering, maar het werkte. In 2014 brak Ocon door in de wereld van eenzitters, toen hij Max Verstappen versloeg voor de Europese F3-titel. Gesteund door Mercedes, won hij het GP3-kampioenschap het volgende jaar en was halverwege het seizoen van DTM in 2016 toen hij de kans kreeg om Rio Haryanto te vervangen bij het kleine Manor-team vanaf de Grand Prix van België.
Deze kans leidde het volgende jaar tot een voltijdse zetel bij Force India, waar zijn wiel-aan-wiel gevechten met zijn hoog aangeschreven teamgenoot Sergio Perez hem al snel tot een opkomende ster maakten. Maar toen Lawrence Stroll, vader van coureur Lance, halverwege 2018 ingreep om de financiële toekomst van het team veilig te stellen, was het duidelijk dat de dagen van Ocon geteld waren. Hij werd aan het einde van het jaar aan de kant geschoven om plaats te maken voor Stroll Jnr die overkwam van Williams. “Ocon wachtte geduldig af en na een jaar aan de zijlijn te hebben gestaan als reserverijder voor Mercedes, vond hij zijn weg terug naar een racestoel voor 2020 bij Renault, dat in 2021 veranderde in Alpine – toen zijn wachten eindelijk werd beloond, met zijn en het eerste F1-overwinning van het beroemde Franse merk.” Niets in de motorsportcarrière van Ocon is gemakkelijk geweest – maar als Ocon erin geslaagd is om terug te keren naar het F1-grid en bovenop het podium te staan, is dit te danken aan een combinatie van zelfvertrouwen, vastberadenheid en een talent dat tot de allerbesten behoort.
Nico Hulkenberg
Hij is de Superheld met het talent om een racesuperster te worden – als hij maar de kans zou krijgen om zijn spieren te laten zien bij een topteam. F1’s ‘Hulk’ heeft ongelooflijke kracht en uithoudingsvermogen getoond als middenvelder voor Williams, Force India, Sauber, Renault, Racing Point, Aston Martin en Haas tijdens een carrière die teruggaat tot 2010. In zijn rookie-seizoen wist Hulkenberg zich meester te maken van veranderende baanomstandigheden en behaalde hij een briljante poleposition in Brazilië, waarbij hij liet zien dat hij niet alleen spierkracht had maar ook hersenen. Sindsdien heeft zijn vermogen om consistent punten binnen te halen hem tot een zeer gewaardeerde teamspeler gemaakt. In 2015 groeide zijn reputatie opnieuw toen hij tijdens een weekendje weg van zijn reguliere werk de klassieke Le Mans 24-uursrace won voor Porsche bij zijn eerste deelname.
Hulkenberg’s personage buiten de racebaan is nuchter – hij is het type coureur dat zijn eigen paraplu vasthoudt wanneer het regent op weg naar de startgrid – met een ondeugende gevoel voor humor. Toen hij het onfortuinlijke record bereikte van meeste races gestart zonder een podiumfinish, lachte hij het weg als het begin van ‘het Hulkenberg-tijdperk’. Gelukkig heeft de populaire Duitser zijn tijdperk voortgezet, zelfs nadat hij aan het einde van 2019 door Renault werd gedropt. Dit deed hij met enkele invallersritten in 2020 en 2022, waarbij hij opviel. Na zijn terugkeer als voltijds Formule 1-coureur bij Haas heeft de ‘Hulk’ nog een kans gekregen om de zaken recht te zetten en die heeft hij met open armen aangegrepen.
Kevin Magnussen
“Beschrijf hem als een eenzame ranger of een buitenbeentje, maar Magnussen is alleen in de Formule 1 om één reden – om te racen.” Hij zou een Formule 1-coureur van de tweede generatie kunnen zijn – in navolging van zijn vader, Jan, op de grid – maar Magnussens idolen behoren tot de ‘gouden tijdperk’ van Grand Prix-racen, toen grootheden zoals Juan Manuel Fangio en Stirling Moss alles op het spel zetten uit liefde voor de sport. De eigen bekwaamheid van de Roskilde-racer werd bewezen bij zijn debuut voor McLaren, die hem door de junior niveaus hebben geleid. Hij behaalde een podiumplaats tijdens de 2014 Australian Grand Prix en is daarmee de eerste Deen die dit presteerde in de Formule 1. Er waren echter meer uitstekende momenten te vinden voor deze coureur, waarvan sommige uitdagender waren om te bereiken. Na een seizoen bij Renault en vier seizoenen bij Haas, samen met gelijkgestemde collega’s, verliet hij McLaren voor een tijdje achter zich.
Na een jaar weg in de Verenigde Staten, waar hij racete in de Indy en sportwagens onder andere activiteiten, keerde hij terug naar het Amerikaanse team in 2022 en behaalde daar hun allereerste pole position tijdens de Braziliaanse Grand Prix. Zijn krachtige manoeuvres en agressieve rijstijl hebben hem op het circuit een reputatie als ‘bad boy’ opgeleverd, iets wat hij nog steeds niet kan begrijpen. Buiten de auto is Magnussen ontspannen en vriendelijk. Hij heeft immers zijn droombaan – en hij is hier alleen om te racen.
Alexander Albon
Alexander Albon is geboren in Londen maar racet onder de vlag van Thailand, het eerste woord van Alexander Albon is eigenlijk Italiaans. Dat woord was Ferrari – hoewel hij zijn grote doorbraak in de Formule 1 kreeg bij een ander Italiaans team. Met een grote bewondering voor Michael Schumacher en de droom om ooit zelf te racen in de Formule 1, werd de jonge Albon in 2016 op de voet gevolgd door Charles Leclerc tijdens zijn strijd om de titel in het GP3 kampioenschap. In 2018 nam hij afscheid van zijn goede vriendschap met George Russell toen hij tot aan het uiterste ging in de titelstrijd van het Formula 2 kampioenschap. In 2019 maakte Albon, samen met een andere hedendaagse coureur – Lando Norris – de overstap naar de F1-wereld, waar hij zijn kunnen op indrukwekkende wijze toonde op het circuit voor Toro Rosso in de eerste races. Dit leidde tot een promotie halverwege het seizoen naar Red Bull Racing. Een stijlvolle inhaler met een kampioensmentaliteit, Albon was onbevreesd om in de tweede helft van zijn rookie-seizoen samen te werken met Max Verstappen, waarbij hij in acht van zijn negen races in 2019 met Red Bull een top-zes positie behaalde.
Het behouden van contact met de toekomstige kampioen bleek in 2020 lastiger en Red Bull heeft hem uit hun race line-up laten vallen. Cruciaal echter is dat Albon behouden werd als test- en reservecoureur, waardoor hij nog steeds op de radar van teamleiders bleef staan. Dit leidde tot zijn terugkeer in 2022 op de grid bij Williams, waar hij een reputatie heeft opgebouwd als snelle kwalificatie rijder en volwassen racer. Ontspannen en vrolijk met een ondeugende grijns, is de Thaise bestuurder populair onder zijn collega’s – niet altijd gemakkelijk in de competitieve wereld van de motorsport – maar je bereikt geen succes in de Formule 1 door populair te zijn. Albon’s uitdaging blijft groot – om het meeste te halen uit een zeldzame tweede kans in de Formule 1.
Logan Sargeant
Logan Sargeant werd in het seizoen 2023 de eerste Amerikaanse coureur van de Formule 1 in bijna acht jaar, waardoor het land opnieuw een populaire thuisfavoriet had om aan te moedigen. Een veelzijdige titelwinnaar in de karting, Sargeant werd echter geplaagd door het ontbreken van kampioensglorie na zijn overstap naar een enkelzitter-racerij. Niettemin benadrukten zijn pole posities en overwinningen in bijna elke categorie waarin hij deelnam zijn rauwe snelheid en potentieel. Het feit dat hij als tweede eindigde in F4 UAE, derde in British F4 en derde in F3 (waarbij hij ook op het podium stond bij de prestigieuze Macau Grand Prix) liet zien dat hij wellicht in staat is om mee te doen in uiteenlopende kampioenschappen, met nog veel potentieel dat ontwikkeld kan worden. Het overtuigde Williams ook om de jonge coureur aan hun team toe te voegen toen hij F2 bereikte, waar meer raceoverwinningen en een andere top-drie klassering in 2022 de benodigde Super Licentie punten verzekerden om de reis te voltooien en af te studeren naar F1 met het Grove team voor 2023. Sinds Alexander Rossi’s vijf optredens bij achterhoedeteam Manor aan het einde van het seizoen 2015 was er geen Amerikaan meer op het F1-grid verschenen. Sargeant genoot ervan om dit te veranderen tijdens zijn eerste seizoen, hoewel hij op papier slechts één punt als beloning ontving. Met drie races nu op de Formule 1-kalender in de Verenigde Staten – Miami, Austin en Las Vegas – weet Amerika’s nieuwste F1-ster dat hij zal worden aangemoedigd door veel thuissteun.
Op de ijzige en besneeuwde wegen van Finland heeft hij zijn vaardigheden als autocoureur ontwikkeld; hij was voorbestemd om een Grand Prix racer te worden. Bottas legt uit dat als je op de bevroren wegen van zijn thuisland kunt rijden, je overal kunt rijden. Dan is er nog de Finse mentaliteit – gereserveerd, toegewijd en kalm – de snelle baan van de Formule 1 schrikt hem niet af. In 2013 maakte Bottas zijn debuut in de Formule 1 bij Williams, waar hij al snel een vertrouwd lid van het team werd. Met regelmatige punten en podiumplaatsen bewees deze betrouwbare coureur zijn talent, wat zelfs resulteerde in het record van meeste punten zonder een overwinning. Hoewel hij dit record niet waardeerde, was het een duidelijke weerspiegeling van zijn kwaliteiten. Dankzij zijn consistentie en vermogen om punten te scoren, werd de Fin plotseling gepromoveerd naar de meest begeerde stoel in de Formule 1 – de lege kampioenschapsstoel van Nico Rosberg bij Mercedes. In 2017 kwam Bottas volledig tot zijn recht bij de Silver Arrows, waar hij zijn snelheid tentoonspreidde en persoonlijke poleposities en overwinningen behaalde. Dit resulteerde tevens in een teamkampioenschap voor het gerenommeerde Mercedes-merk naast Lewis Hamilton. Hij evenaarde zelfs het aantal podiumplekken van Hamilton en Sebastian Vettel met elk 13 keer op het erepodium te staan. Voor een verlegen persoon bracht dit een boost van zelfvertrouwen en een nieuwe flair – zij het op een zeer bescheiden Finse manier. Hij had al dat vertrouwen nodig in 2018 – een seizoen dat Bottas beschreef als zijn slechtste in de F1, aangezien hij nul overwinningen behaalde tegenover Hamilton’s 11. Dat was echter meer een weerspiegeling van de brilliante teamgenoot dan van eventuele tekortkomingen aan zijn kant. Bottas heeft zijn niveau in 2019 verhoogd, met vier overwinningen en een overtuigende tweede plaats in het kampioenschap achter Hamilton. In 2020 daalde dit echter naar twee overwinningen, vergeleken met de elf van zijn teamgenoot, en in 2021 behaalde hij slechts één overwinning. Dit leidde ertoe dat Mercedes hem na vijf seizoenen heeft laten vallen. In 2022 begon hij een nieuw hoofdstuk in zijn Formule 1-carrière, waarbij hij zijn landgenoot Kimi Raikkonen verving om een volledig nieuw team te leiden bij Alfa Romeo (voorheen Sauber). Hierbij nam hij de Chinese debutant Zhou Guanyu onder zijn hoede.
Zhou Guanyu
Tot voor kort had China nooit kunnen opscheppen over een Grand Prix-starter onder haar burgers – totdat Zhou Guanyu de situatie veranderde, nadat hij werd opgeroepen om zijn F1-debuut te maken voor Alfa Romeo, nu bekend als Kick Sauber, in 2022. De in Shanghai geboren coureur woonde op vijfjarige leeftijd de inaugurele Grand Prix van zijn thuisstad bij, waar hij zijn idool Fernando Alonso aanmoedigde. De Chinese coureur raakte echter besmet met het racen en stelde zichzelf vervolgens het ambitieuze doel om de eerste Formule 1-coureur van zijn land te worden – een prestatie die Ma Qinghua, de enige andere Chinese coureur die meedeed aan een Formule 1-weekend, nooit heeft bereikt. Met moed en toewijding zette Zhou zijn plan in werking door op slechts 12-jarige leeftijd met zijn familie naar Engeland te verhuizen om zijn motorsportambities na te streven. Een tweede plaats in het Italiaanse F4-kampioenschap van 2015 bewees dat Zhou over de juiste kwaliteiten beschikte – een feit dat al eerder was opgemerkt door Ferrari, die hem een jaar eerder had laten tekenen bij hun coureuracademie.
In 2019 maakte hij de overstap naar de Renault-academie, wat samenviel met zijn debuut in de Formule 2. Zhou bouwde hier zijn zelfvertrouwen op door middel van meerdere overwinningen en pole posities gedurende drie seizoenen, waardoor hij in 2021 uitdaagde voor de titel bij de coureurs. Dat was genoeg om Team hoofd Fred Vasseur ervan te overtuigen om zijn vertrouwen in Zhou te stellen voor 2022 en hem naast ex-Mercedes coureur Valtteri Bottas op te stellen – waardoor Zhou zijn droom van racen in de Formule 1 kon verwezenlijken en zelfs kon zien hoe hij presteert tegenover zijn eigen jeugdheld, Fernando Alonso.
Daniel Ricciardo
De zelfbenoemde “Honey Badger” is pluizig aan de buitenkant en strijdlustig aan de binnenkant. Coureurs, wees gewaarschuwd, want achter Ricciardo’s relaxte persoonlijkheid en grote glimlach schuilt een messcherpe coureur met een scherpe beet. De Australische coureur combineert uitstekende snelheid met indrukwekkend racetalent. Nooit bang om tot het uiterste te gaan om een inhaalactie te volbrengen, is Ricciardo een bewezen winnaar die in staat is om consistent te finishen aan de top van het kampioenschapstafel, mits hij beschikt over het juiste materiaal. Als een regelmatige podiumwinnaar in zijn tijd bij Red Bull, heeft Ricciardo de trap over de hele wereld gedoopt met een vleugje Australische cultuur – de ‘Shoey’ – terwijl hij champagne dronk uit een doorweekte racelaars.
Ja, het is gek, maar deze kenmerkende viering illustreert waarom hij geliefd is om zijn gevoel voor humor, maar nooit onderschat wordt op het circuit. Zijn carrière’s volgende stappen naar het Renault-fabrieksteam in 2019 en vervolgens McLaren in 2021 brachten nieuwe uitdagingen voor de pilot uit Perth met zich mee, maar slaagden er niet in zijn droom te verwezenlijken om de volgende wereldkampioen uit Down Under te worden na Jack Brabham en Alan Jones – en lieten hem zonder startplaats voor het begin van 2023. Echter vond hij al snel een manier om terug te keren, waarbij hij zich aansloot bij Red Bull in de rol van derde coureur en indruk maakte door een racestoel te bemachtigen bij zusterteam AlphaTauri vanaf de helft van het seizoen. De comeback was aanvankelijk van korte duur – een gebroken hand als gevolg van een ongeluk tijdens een trainingssessie deed hem verstek gaan voor vijf Grands Prix – maar toen hij terugkeerde, was de oude snelheid weer aanwezig. Een toekomstige positie als teamgenoot van Max Verstappen zal nu in zijn vizier liggen, maar wat er ook gebeurt, Ricciardo zal zeker blijven glimlachen.
Yuki Tsunoda
Gedurende de hele geschiedenis van de Formule 1 heeft nog nooit een Japanse coureur een Grand Prix gewonnen voor het Wereldkampioenschap. Zou Yuki Tsunoda de eerste kunnen zijn? Red Bull lijkt er in ieder geval op te vertrouwen, gezien de jonge coureur op weg is naar hun senior team als hij blijft presteren zoals hij de afgelopen jaren heeft gedaan. De opkomst van Tsunoda naar de topklasse van de motorsport was verbazingwekkend snel: hij ging in iets meer dan drie jaar tijd van racen in het Japanse F4 naar een Formule 1-stoel bij AlphaTauri, nadat hij in 2019 in Europa was aangekomen zonder enige kennis van de circuits. Na een trage start in de F3, gevolgd door een indrukwekkend debuutseizoen in de F2 waarin hij als derde eindigde in het kampioenschap en drie overwinningen behaalde, bewees Tsunoda zijn snelheid en racevaardigheden waarmee hij zijn weg naar de F1-grid afdwong. Hoewel hij misschien niet zo snel heeft aangepast aan de Grand Prix-races als hij deed in de Formule 2, heeft hij zich nu stevig gevestigd in de Formule 1 en zou hij zich nog kunnen vinden in een strijd aan de scherpe kant van het veld bij Red Bull.